Maailman kiltein Pantteri

Pantteri ja Hansku

maria ja pantteri

pantsujahansku

Tälläkin kertaa Pantterin samanlainen päivä oli erilainen: joka esteelle se teki ratsastajan ja muiden yllätykseksi tornitalon kokoisia hyppyjä…ja tietysti voitti koko luokan

Panter Sov:in tarina alkaa vuonna 21.1.1990 Liettuassa. Tuo Sov on lyhenne sanasta Soviet, puhutaan siis hevosesta joka on syntynyt entisen Neuvostoliiton alueella. Tummanruunikko puoliverinen löysi tiensä Viron kautta Suomeen vuonna 1993. Suomessa Pantterin tie vei parin vuoden kuluttua Kempeleeseen Koivikon Ratsutilalle jossa se aloitti opetushevosen elämän. 9 vuotta kului jonka aikana Pantteri opetti varmasti satoja ihmisiä ratsastamaan, kävi kilpailuissa ja ulkoili laumassa kavereiden kanssa. Koivikon omistajat olivat meidän tuttuja joten tallilla tuli käytyä aipantterina silloin tällöin ja jossain vaiheessa Anna oli siellä tet- harjoittelussakin. Tuosta ajasta jäi mieleen se että Pantteri oli hienon näköinen, ryhdikäs hevonen. Kun se näki tallin omistajan (ja ruokkijan…) kuului wii-iii-iii-iii joka jäi kaikumaan tallin käytävällä… Nuo jäi päällimmäisenä mieleen.
Vuonna 2004 Koivikko vaihtoi omistajaa ja niinpä Pantteri sekä Valesco muuttivat Siikajoelle Kastellin Ratsutilalle asumaan. Ratsutilalla huomattiin nopeasti että Pantterista on moneen menoon, vikellyskin sujui tarvittaessa:) Tuntien ohella Pantteri hoiteli tilalla harjoittelevan ratsastuksenohjaajan läpi ratsastusnäytöistä sekä koulu- että esteratsastuksessa. Mielestämme Pantteri on hevonen isolla H:lla pitäen kiinni omasta persoonastaan. Eräs Pantterin persoonallinen piirre on pissaaminen kesken tunnin josta aluksi huolestuimme ja koitimme jopa etsiä lääketieteellistä apua mutta sitten huomasimme että se on vain sen tapa hankkia muutaman minuutin lepotauko.
Koska tiedämme että Pantteri on todella osaava ja hyvä hevonen seuraamme huvittuineina sen tapaa käsitellä ratsastajia. Heti karsinassa se luokittelee ratsastajan tason ja toimii sen mukaan. Ratsastajan toimiessa oikein ja hyvin Pantteri antaa onnistumisen tunteen tekemällä asiat paremmin kuin useammat muut hevoset. Pantterin kanssa jokainen samanlainen päivä on erilainen, sen ovat varmasti monet muutkin tallilla kävijät pantsu kastellillahuomanneet.

anna

Kommentointi on suljettu.